Waarom Referral Recruitment?

Referral recruitmentNieuwe medewerkers werven via de mensen die al voor je werken, ofwel: referral recruitment. Welke voordelen heeft dat en waarom zou je het op zijn minst serieus moeten overwegen? Check de argumenten hier en overtuig het management als een echte business partner.

De arbeidsmarkt wordt weer krapper, talent wordt schaarser. Alsof het werven van de juiste mensen niet al uitdaging genoeg was! Nu hebben de kandidaten het voor het zeggen. Meer vacatures dan geschikte mensen, dus de strijd om sollicitanten is weer volop in gang. Tijd om de strijd aan te gaan via een effectief middel: referral recruitment.

Talent dichtbij

Goede en talentvolle medewerkers vormen de basis voor je succes als organisatie. En laat het nou net deze doelgroep zijn, die de meest waardevolle netwerken heeft. De mensen die al voor je werken hebben een opleiding gevolgd, eerdere werkervaring opgedaan, zitten bij (sport)clubs, hebben familie en vrienden. Een zeer waardevolle bron voor potentieel talent dus. Want in die netwerken zitten ongetwijfeld parels van kandidaten. Eigenlijk zit je dus al heel dicht bij het vuur, je moet het vuur alleen nog even een beetje opstoken.

Niet zomaar een voordracht

Je medewerkers dragen niet zomaar iemand voor als nieuwe collega. Aan de ene kant moeten zij zelf trots zijn op hun werk en werkgever. Als je matig gemotiveerd bent, voel je je ook niet geroepen om nieuwe collega’s binnen te halen. Dus is het belangrijk dat medewerkers zich betrokken en gewaardeerd voelen. Dat is de beste voedingsbodem voor succesvolle werving via collega’s.

Aan de andere kant halen medewerkers niet zomaar iedereen binnen. Zij zullen alleen mensen voorstellen voor een vacature die in werkethiek en instelling overeenkomen met henzelf. Paul Oyer en Scott Schaefer deden al in 2010 onderzoek hiernaar. Zo kan een werkgever de inschatting maken dat productieve en succesvolle medewerkers hetzelfde type mensen in hun netwerk hebben. En die netwerken zijn daarmee van onschatbare waarde.

 

Goedkopere Werving & Selectie

Doordat waardevolle medewerkers ook goed talent voordragen is een belangrijke eerste selectie in het wervingsproces al gedaan. Als recruiter kun je er dus van op aan dat een voorgedragen kandidaat niet zomaar een sollicitant is, maar iemand met goede skills en een prettige werkhouding. Het zijn de lastig vindbare latente kandidaten die meestal prima op hun plek zitten ergens. Mensen die je als recruiter niet makkelijk bereikt, maar die je dus via je medewerkers binnen handbereik hebt.

Zo krijg je dus én kwalitatieve kandidaten op een presenteerblaadje én kun je aanzienlijk besparen op recruitmentkosten. Want je koopt geen dure vacatureplaatsingen in en kunt de selectieprocedure inkorten.

Ook op de langere termijn zijn er voordelen. Zo helpt deze manier van werven bij het samenstellen van succesvolle teams. Doordat je alleen maar mensen voordraagt die je ook mag, krijgt de sfeer onder collega’s direct een boost. Bovendien blijkt uit onderzoek dat iemand die is voorgedragen langer motivatie in zijn/haar baan ervaart, dan iemand die niet is voorgedragen. En dan blijkt ook nog eens dat een voorgedragen kandidaat structureel beter presteert. Voldoende redenen om referral recruitment serieus te overwegen, toch?

Succesvolle recruitment tool

Referral recruitment is een heel waardevol middel om je werving een positieve impuls te geven. Het beste werkt deze methode als aanvullende tool naast je andere wervingsmiddelen. Dus vergeet vooral je eigen socialmediakanalen niet of je eigen recruitmentsite. En zorg dat je referral recruitment goed implementeert binnen de organisatie. Zo heb je de sterkste recruitmentaanpak met een kleurrijk palet aan mogelijkheden.

Recruitment

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *